BattleBlock Theater

battleblock-theater1När jag startar BattleBlock blir jag glad. Det går inte att vara sur och gnällig när man spelar ett spel från Bememoth. Jag skrattade gott åt Alien Hominid liksom CastleCrashers. Charmen från föregångarna fortsätter här. Det ritas upp en klassiskt historia hur massa vänner hoppa ombord på en båt och krachade på en konstig ö. Men det görs på Behemoths vis, med hysterisk brittiskt berättarröst och en dramatisering av händelsen med pappfigurer på pinnar, som en billig dockteater.

Allt med deras charmiga stil. Väl framme på ön så får jag presenter för att jag spelat tidigare spel. TACK. Även om det bara är två nya ansikten så tycker jag fler utvecklare borde tänka på den möjligheten som finns idag, att läsa sparfiler och achievements från ens profil.

Väl inne i spelet möts jag man av ett plattformsspel av gammal skola, samla minst tre juvel (finns 7st på varje bana) och ta dig i mål.
Evigt med liv och täta checkpoints. Check!
Låter det lätt? FEL!
För spelet är mer än så, riktigt charmigt med den energiska brittiska berättarrösten och en publik ”framför” teatern (banan) men också riktigt utmanande. Med fler och fler olika sorters block som gör att spelet ändras om och om igen. Dem nya blocken introduceras i ett väldigt bra tempo och jag fastnar aldrig riktigt på nån bana,
Efter nio banor så kommer den traditionella ”bossbanan”, vilket här är ganska korta banor men på tid. Dessa banor drar faktiskt ner på mitt humör, själva fysiken (galen), tempot (galet) och närstriderna (galna) passar inte riktigt på tid.
Influenserna från Super Meat Boy är tydliga (han finns faktiskt med i bakgrunden i introt om man tittar noga) och även SMB hade bossbanor, men dessa var bättre designade att fly på än vad dem är i BattleBlock Theater. Förutom bossbanorna så stör striderna mig. Behemoth visade att den kunde leverera kul, galen närstrid med tecknade 2dfigurer i Castle Crashers. Här är den betydligt mer bruten och slumpmässig tyvärr, kolliskonerna tyckts inte riktigt träffa.
Men överlag är det små petitesser i ett riktigt välgjort, kaotiskt plattform spel, med så mycket charm att det räcker till två spel. Och med en leveleditor, som är fullt duglig att göra alla 70 banor som redan finns i spelet, så är det ett fynd på XBLA!

BETYG 9/10

http://www.battleblocktheater.com/
http://www.thebehemoth.com/
BattleBlock Theater på Xbox.com

